تبلیغات
حضرت آیة الله محمد حسن قدیری(رضوان الله علیه ) - اشکال بر پخش برنامه ای از سیمای جمهوری اسلامی ایران

اشکال بر پخش برنامه ای از سیمای جمهوری اسلامی ایران

تاریخ:چهارشنبه 17 خرداد 1391-10:58 ب.ظ



بسمه تعالی 

ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 

در پی پخش برنامه ای تحت عنوان " یک نکته از هزاران " در خصوص سیره حضرت امام خمینی (ره) از سیمای جمهوری اسلامی ایران ، لازم دیدم مطالبی را متذکر شوم . شب چهاردهم خرداد 1391 مصادف با شب رحلت حضرت امام خمینی (ره)برنامه ای از سیما پخش شد که قسمتهایی از آن باعث تاسف شد.

چرا کسی که به تصریح حضرت امام(ره) مجتهد و از دوستان قدیمی و خوب ایشان بود و عمرش را در راه اسلام و انقلاب خرج کرد ، با اشاره و بدون اسم طوری معرفی شود که دل هر کسی که ایشان را می شناخت از این معرفی به درد آید؟ آیا درست است درباره این یار همیشگی انقلاب و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) اینطور قضاوت شود؟ آری تا بوده همین بوده، لذا دست بر قلم برده شاید بتوانم به وظیفه ام عمل نمایم. 

حضرت امام خمینی (ره) در نامه ای به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) می فرمایند: پس از اهدای سلام و تحیت ، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود و عقیده دارم در این مواقع سکوت بهترین طریقه است و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم و می کنیم کسی را حق اشکال نیست. اشکال،بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایی که شده بود را به سکوت برگزار کنم .صحیفه امام ج20 ص451 

اشکالاتی که به تعبیر حضرت امام (ره)هدیه الهی است باید مطرح شود، چراکه سکوت در این رابطه ظلم به حضرت امام(ره) و مرحوم آیة الله قدیری است. اگرچه ایشان در زمان حیات پر برکت خویش هنگام اظهار نظرات نسنجیده و گاهی از سر غرض ورزی بیشتر طریقه سکوت را در این خصوص در پیش می گرفتند.

در قسمت پنجم این برنامه در باب حلیت شطرنج قسمتی از نامه حضرت امام (ره) خوانده شد . نکته اینجاست چرا بحثی که تا این حد دارای اهمیت است بصورت گزینشی مطرح میشود؟ آیا انتخاب و خواندن قسمتی از یکی از نامه های حضرت امام(ره) در این مورد ، در صورتی که اگر دو نامه حضرت امام(ره) و دو نامه مرحوم آیة الله قدیری (ره) با هم مطرح نشود نتیجه صحیحی بدست نخواهد آمد ، شیوه صحیحی است؟ حمل بر صحت آن این است که تهیه کنندگان این برنامه درباره موضوع شطرنج و نامه های مربوط به آن مطالعه کافی نداشته اند و لذا حتی در نقل فتوای حضرت امام(ره) برای شطرنج،" بر فرض مذکور " آن حذف و بدون توجه به اینکه با حذف این عبارت مسئله طور دیگری می شود، فتوای حضرت امام(ره) نقل میشود، که این نیز خود اشکال مهمی است که باید برای آن چاره ای اندیشید و مسئولین سیما در پیشگاه خدا و ملت باید پاسخگو باشد که چرا در نقل و پخش فتوای حضرت امام (ره) قسمتی از عبارت حذف شده و عین عبارت و پاسخ حضرت امام که در کتب ایشان مضبوط است خوانده نشده است.

به عنوان مثال بصورت اشاره وار درباره یکی از اشکالات می توان گفت : حضرت امام (ره) در ادامه نامه فرموده اند : " در صورت عدم احراز باید بازی نکنند" یعنی موضوع کاملا بعهده مکلف است و نمیتوان گفت که حضرت امام (ره) مطلقا شطرنج را حلال کردند چراکه موکول به تشخیص عرفی مکلف شده است ،یعنی اگر چنانچه مکلف از عرف تشخیص داد که از آلت قمار بودن خارج شده بازی کردن بی اشکال و اگر تشخیص نداد نباید بازی کند و صدا و سیما هم نمیتواند از طرف عرف قضاوت کند چراکه مطلب عرفی را باید از عرف پرسید و صدا و سیما عرف نیست. برای روشن شدن مطلب به کتاب استفتائات حضرت امام خمینی(ره) جلد 2 صفحه10 سئوال 21مراجعه کنید .

و از جهت اذن اجتهاد بودن این نامه ها خود بحث مفصلی می طلبد که از آن می گذرم. 

این جریان شامل دو نامه از طرف حضرت امام خمینی(ره) و دو نامه از طرف مرحوم آیة الله قدیری (ره) می باشد و با گزینش برخی عبارات آن نمی توان تصویر درستی از آن ارائه داد ،مقدمه دارد ، توضیح و شرح دارد که بدون در نظر گرفتن مقدمات و توضیح و شرح آن محققین و پژوهشگران به اشتباه خواهند افتاد .

سئوال این جاست که چرا علاوه بر حذف در نقل فتوای حضرت امام(ره)، همه مطالب بصورت کامل بیان نمیشود و به ذکر گوشه ای از یک نامه برای بیان مقصود اکتفا میشود؟چرا لااقل دو نامه حضرت امام(ره) در این خصوص بتمامه خوانده نمی شود؟ گزینشی مطرح کردن این بحث نادیده گرفتن حق و ظلم به حضرت امام (ره) و آیة الله قدیری(ره) است و خلاف آن چیزی است که حضرت امیر (ع) در آخرین وصایای خویش به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام )فرمودند که" قولا بالحق" حق را بگویید و امید است خداوند از سر تقصیرات همه ما درگذرد . من نمی خواهم وارد توضیح مطالب شوم که البته بیان و شرح اصل موضوع در وبلاگی بنام حضرت آیة الله قدیری تحت عنوان "اجازه اجتهاد حضرت امام خمینی (ره) به آیة الله قدیری" آمده است. فقط از باب نهی از منکر عرض می کنم ، اکیدا توصیه کنید که با اطلاعات و مطالعه کامل نسبت به موضوعاتی با این درجه اهمیت برنامه بسازند که مبادا با آبروی کسی، مخصوصا که از بزرگان باشد، بازی شود که اهمیت حفظ آبروی مومن بر کسی پوشیده نیست. خداوند ما را عامل به دستورات اسلام ناب محمدی (ص) قرار بدهد.

محمد رضا قدیری

14 خرداد1391

12 رجب المرجب 1433

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.